Doğa ile uyumlu bir yaşam, ekolojik bütüne saygılı bir toplum hayali ile kurulan Buğday Ekolojik Yaşamı Destekleme Derneği’nin %100 Ekolojik Pazarlar projesinin Türkiye’deki ilk örneği olan Şişli % 100 Ekolojik Pazar 10. yaşını dolduruyor…
Buğday Derneği ve Şişli Belediyesi işbirliğiyle hizmet veren; ekolojik sertifikalı ürünlerin sağlıklı ve güvenilir bir model ile tüketiciye kısa yoldan ve uygun koşullarda ulaşmasına olanak sağlayan Şişli % 100 Ekolojik Pazar aynı zamanda Türkiye’nin ilk ve en büyük organik pazarı.
Haziran 2006’da 48 tezgâhta 25 üretici ve esnafla başlayan Şişli %100 Ekolojik Pazar, 10. yılında 307 tezgâhta 76 üretici ve esnafla büyümeye ve gelişmeye devam ediyor. Şişli %100 Ekolojik Pazar’da yılda 700 ton civarında ekolojik taze sebze ve meyve satılıyor. Pazarın, hemen her cumartesi gelen bin kadar müdavimi var ama pazardan alışveriş yapan müşteriler birkaç binle ifade ediliyor.
Organik tarım sektörünün öncüsü
Kurulduğundan bu yana organik tarım sektörünün öncü girişimlerinden olan Şişli %100 Ekolojik Pazar, bugüne kadar organik süt türevi ürünlerin, istiridye mantarının, elma pekmezinin, baklavanın, ketçapın, helvanın, lokumun, hurmanın, ezmelerin, yufkanın ve daha birçok ürünün ilk defa piyasaya sunulduğu yer oldu. Yeni üreticiler veya mevcut üreticilerin yeni ürünleri ile daha da zenginleşti; Türkiye’nin ilk organik sertifikalı sarı kantaronu, karabuğday unu, çiğ köftesi, safranı ve siyez buğdayı bunlardan yalnızca birkaçı…
Bugün Şişli %100 Ekolojik Pazar, işlenmiş/ambalajlı ürünlerde -kozmetik, deterjan, tekstil, sağlık ürünleri hariç- gıda ürünü olarak 110 marka ve 274 çeşit (sadece 12 çeşit kırmızı et ürünü, 11 çeşit sirke) ile tüketiciye en fazla alternatif sunan alışveriş noktası. Üstelik %100 Ekolojik Pazar’da farklı üreticilerden, farklı çeşitler arasından taptaze organik ürünü seçebilme avantajı da var.
Şişli %100 Ekolojik Pazar, bir yandan Türkiye’de sayısı 16’ya yükselen yeni organik pazarların kurulmasına öncülük ederken; diğer yandan dükkânlar, e-ticaret siteleri gibi pazarlama kanallarını da besleyerek daha fazla insanın organik ürüne ulaşmasını sağlıyor. Pazar, her Cumartesi günü, perakende müşterileri haricinde 30’un üstünde dükkân, e-ticaret sitesi ve diğer organik pazarların esnafına da ürün tedarik kanalı oluyor.
Naylon poşet kullanılmayan ilk pazaryeri
Türkiye’de naylon poşet kullanımının kaldırıldığı ilk pazar olan Şişli %100 Ekolojik Pazar, bu çabanın küçük de olsa bir karşılığı olarak İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti etkinliklerinin de bir parçası oldu.
Hem gıda hem bilgi alışverişi
Şişli %100 Ekolojik Pazar, ekolojik ürün alışverişinin yanı sıra ekolojik yaşamın farklı alanlarında çeşitli etkinliklere katılım olanağı da sağlıyor. Pazarın müdavimleri, sabahın erken saatlerinden itibaren hem alışveriş ediyor hem de pazarda gerçekleşen etkinliklere, söyleşilere katılıyorlar. Bugüne kadar düzenlenen ‘bez çanta dikim atölyesi’, ‘gerçek temizlik atölyesi’, ‘takas-armağan şenliği’, ‘gel oyna çocuk atölyesi’, ‘ekolojik kitap şenliği’, konserler, performanslar, pazarı kültürel ve sosyal anlamda da zenginleştirdi; ‘alış-veriş’ mekânı olmanın ötesine taşıdı.
GDO’suz bölge
Ekolojik tarım, insana ve çevreye dost üretim sistemlerini içeren bir tarım şekli olduğu için sentetik / kimyasal ilaçlar, hormonlar ve kimyasal gübrelerin kullanılmadığı, sürdürülebilir tek yöntem. Ekolojik tarımla üretilen ürünlerde GDO kesinlikle yasak. Sadece organik sertifikalı ürünlerin satıldığı %100 Ekolojik Pazarlar, böylece ekolojik tarımın yaygınlaşarak, gelecek kuşaklar için daha yaşanabilir bir dünya ve sağlıklı bir toplum yolunda dönüşüme hizmet ediyor.
Türkiye’de ekolojik ürünlerin ve pazarların yaygınlaşmasına ön ayak olan Buğday Derneği’nin öncülüğünde, Şişli’den sonra Kartal, Bakırköy, Beylikdüzü ve Küçükçekmece’de; İstanbul dışında da Kayseri’de Talas ve Kocasinan’da %100 Ekolojik Pazarlar açıldı. Böylece ekolojik ürünler daha çok tanınır, bilinir ve ulaşılabilir hale geldi.
Her şey kayıt altında ve izlenebilir
Buğday Derneği, oluşturduğu %100 Ekolojik Pazar Standartları ile organik pazarların sağlıklı işleyen ve güvenilir bir model olarak yaygınlaşmasına öncülük ederek, üstlendiği bu rolü, hazırladığı internet veritabanı ile daha da ileriye taşıyor. Buğday Derneği ile işbirliğindeki yerel yönetimlerin yetkilileri, artık haftalık olarak kayıt altına aldıkları satış verilerini tarih, satıcı, üretici, ürün, çeşit, miktar, fiyat bazında internet veritabanına aktarıyor ve istenilen tarih aralığında istenen üretici veya ürüne dair her türlü veriyi tek bir tuşa basarak elde edebiliyor. Bu sayede Buğday Derneği %100 Ekolojik Pazarlara ait tüm verileri görebiliyor ve istendiği an sertifika kuruluşları ya da Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı yetkilileri ile paylaşabiliyor.