Uludağ’da Teleferik Hattı Yenileniyor

bursa teleferik

Bursa büyükşehir Belediyesi 50 yıldır, kazasız, hatasız bir şekilde Bursa’ya hizmet eden teleferik hattını yeniliyor. Eski hat Teferrüç İstasyonu’ndan başlayarak 2.480 metre hat uzunluğu ile önce 1.230 rakımlı Kadıyayla’ya ulaşır, Kadıyayla İstasyonu’nda hat değişimi ile 2.286 metre uzunlukla 1.634 rakımlı Sarıalan İstasyonu’na varmakta idi, şimdi bu iki hat, yenileniyor ve yeni istasyonlar oluşturuluyor.

Cansız olsun, canlı olsun Bursa’ya hizmet eden her şeyin insanımız üzerinde bir etkisi, bir anısı muhakkak vardır. Şehir hayatı ile dağ yaşantısını birleştiren bir havai hat olunca durum daha da farklı oluyor. Bir vefa borcu olarak, 50 yıl süreyle bizlere hizmet eden eski teleferik sisteminin nasıl oluşturulduğu hakkında sizlere bilgi vermek istiyorum.

Cumhuriyet tarihimiz içerisinde Demokrat Parti’nin görkemli iktidar yıllarında Cumhurbaşkanı Celal Bayar, doğduğu kent olan Bursa’ya kalıcı bir eser bırakmak ister. Bu nedenle Vali İhsan Sabri Çağlayangil’i hem sıkıştırır hem de teşvik eder. Teleferiğin yapılması için ihale açılır. İhaleyi İsviçreli Vanroll firması kazanır. Bu firma Alman mühendis Hubert Sondermann’ı Bursa’ya gönderir. Sondermann hat çekerken Bursa’ya sevdalanır. Tün teleferik halkı onu Alman Amca diye sahiplenir. Türkleşir, Müslümanlığı kabul eder. Vasiyeti üzerine Emir Sultan Mezarlığı’ndaki bir servi ağacının altına gömülür (1902 – 1976) (Olay Gazetesi, Bursa’da yaşam eki 2003).

Teleferik 29 Ekim 1963 yılında açılır. O günkü teknolojilerle 50 yıl süreyle mükemmel ve kazasız şekilde hizmet eden eserleri Bursa’ya kazandıranları anmanın bir insanlık borcu olduğuna inanıyorum. İnşallah yenisi eskisini aratmayacak özellikte ve güzellikte olur.

Hasan Ören

11.11.2013