Levi’s Zehirden Arınıyor

Dünyanın en büyük kot üreticisi Levi’s, dünyanın en büyük perakende zinciri Zara da dâhil, zehirden arınma taahhüdü veren on giyim markası arasındaki yerini aldı.

Greenpeace, Levi’s, ‘Toxic Threads: Under Wraps’ (İngilizce) raporunu Meksika’da yayınladıktan ve Levi’s gibi markaların tedarikçileri de dahil olmak üzere, fabrikalardan yaşadıkları bölgedeki kirliliğin sorumluluğunu üstlenmesi için mücadele eden bir aileyi konu alan belgeselini (İngilizce) yayınlamasından yalnızca sekiz gün sonra zehirden arınma sözü verdi.

Levi’s, iddia ettiği gibi modaya liderlik görevini üstlendi. Tüm tedarik zincirleri boyunca yarattıkları kirliliğin sorumluluğunu üstlenmemiş olan rakip markalar gittikçe ön plana çıkıyor. Bu markaların arasında Calvin Klein, GAP ve Victoria’s Secret gibi tanınmış markalar da yer alıyor.

Yol ayrımı

Levi’s’ın zehirden arınma sözü vermesi, halkın gücünün neler başarabileceğini gösteriyor. Levi’s, Çin, Meksika ve Güney Kore’deki her biri birden çok tesise sahip olan tedarikçilerinden, 2013 yılı Haziran ayının sonuna kadar kirlilik verilerini açıklamasını isteyecek. Bu durum, tesislerin yakınında yaşayan insanların, bulundukları çevredeki atıklar hakkında bilgiye erişebileceği anlamına geliyor. Bilgiye erişim temel bir hak olsa da, şimdiye kadar göz ardı edilmişti.

Levi’s, kimyasal kullanımı yerine, zararsız alternatiflere yönelmeyi tercih edecek. Alınan bu kararla Levi’s, zararlı kimyasalları üretim zincirinden çıkarmak yerine bu kimyasalların yönetilmesini içeren konumundan kurtulmuş oluyor.

Dahası şirket, tüm endüstriyi zararsız kimyasalların kullanımına yöneltecek bir adım niteliğinde olan ihtiyatlılık ilkesini de benimsedi.

Zehirden arındırılmış giysiler bu sene çok moda!

Greenpeace’in Kasım ayında kampanyasını başlattığından beri, zehirden arındırılmış bir moda talep eden 400 bini aşkın insan Detox kampanyasına katıldı. Moda takipçileri, eylemciler, tasarımcılar ve blog yazarları, Twitter ve Weibo gibi sosyal medya araçlarını kullanarak, endüstrinin zehir bağımlılığı konusundaki haberlerin yayılmasını sağladı ve milyonlarca takipçiye ulaştı.

Zehirden arınma sözü veren ilk marka Zara oldu. Dünyanın dört bir yanından insanların seslerini duyurmasıyla, Zara’yı Mango ve Esprit takip etti. Greenpeace’in alışveriş listesinin bir sonraki ismi Levi’s’tı ve yalnızca sekiz gün içerisinde yüz binlerce insan Levi’s’tan boş lafları bırakıp harekete geçmesini talep etti. 20 farklı ülkeden eylemci ve gönüllüler sokaklara dökülerek mesajı doğrudan tüketicilere ulaştırdı. Levi’s mağazalarındaki çalışanlarla görüşerek, sesini Levi’s idare merkezine ulaşmasını sağladı.

Giderek artan halk gücü, istendiğinde başarılabileceği bir kez daha görülmüş oldu. Fakat maalesef fabrikalardan zehirli atık bırakılmaya devam ediliyor. Dünyanın en büyükleri arasında bulunan 11 marka hali hazırda zehirden arınma sözü vermişken, diğer şirketler de durumun aciliyetini görmeli ve harekete geçmeli.