3. Havalimanı Projesi Neden Talana Yol Açıyor?

kuzey ormanlari savunmasi sirtcantam

İstanbul’da yapılması planlanan çeşitli inşa çalışmalarına karşı ses çıkarmak için 8 Şubat’ta buluşma çağrısı yapan Kuzey Ormanları Savunması, 3. Havalimanı Projesi hakkında bilinmesi gerekenleri sıraladı.

Kuzey Ormanları Savunması İstanbul’da yapılacağı açıklanan 3. Köprü, Kuzey Marmara Otoyolu, 3. Havalimanı ve Kanal İstanbul gibi projelere karşı çıkmak için yeni bir etkinlik hazırlığı yapıyor. 8 Şubat Çarşamba günü saat 15.00’te Beşiktaş, Abbasağa Parkı’nda toplanma çağrısı yapan topluluk 15.30’da ATV binası önünde basın açıklaması yapacak.

Kuzey Ormanları Savunması’nın Araştırma Ekibi, Arnavutköy’e yapılması planlanan 3. Havalimanı projesi hakkında ‘Nereden Baksan, Katliam, Yağma Şaibe’ adlı 3. Havalimanı Raporu hazırlayarak raporda öne çıkan noktaları maddeler halinde sıraladı:

Buna göre, projenin yer seçiminde bölgenin ‘ormanlık alan, kırsal yerleşim alanı, kıyı rehabilite alanı, jeolojik açıdan yerleşime sakıncalı alan, tarımsal niteliği korunacak alan’ olduğunu vurgulayan 2009 tarihli İstanbul Çevre Düzeni Planı ihlal edildi.

Öte yandan, yetkililer projenin ormanlık alana değil, eski maden ocaklarına yapılacağını söyleyerek halkı kandırdı.

Çevre Etki Değerlendirme Raporu projenin orman, su havzası ve tarım arazilerine büyük zarar vereceğini, doğal özelliklerini imha edeceğini söylemesine rağmen projeyi olumladı, katliamı yasallaştırdı.

Proje ÇED sürecindeki yasal süre tamamlanmadan ihale edildi; konuyla ilgili davalar sürüyor.

İhale 22 milyar avro ile Limak – Kolin – Cengiz – Mapa – Kalyon Ortak Girişim Grubuna verildi. DB’nin, Kamu – Özel İşbirliği Modeli’yle ihale edilen projede, Gruba üretilen hizmeti 25 yıl satın alma, yolcu başına 20 avro tarife ve asgari yolcu sayısı; borçlanmayı devlet eliyle yapma garantisi verildi.

6. Limak – Kolin – Cengiz – Mapa – Kalyon Ortak Girişim Grubu son dönemde İstanbul, Akdeniz, Bursa, Sivas elektrik dağıtım özelleştirmelerinden, Yusufeli – Hasankeyf – Atasu Barajı’na, Ankara Hızlı Tren Garı, Maltepe sahili dolgusundan Taksim Yayalaştırma projesine sayısız ihale aldı.

3. Havalimanı’nın yapılacağı bölgede son bir yıl içinde toplu arazi alımları ve aracılar vasıtasıyla arazi spekülasyonu tırmandırıldı. Lüks konut projeleri yaygınlaştırıldı. 17 Aralık sonrasında ihaleyi alan şirketler hakkında yapılan arsa vurgunu soruşturması durduruldu. Çok sayıda kentsel yağma suçuna adı karıştığı söylenen Kalyon – Cengiz inşaat sahipleri hakkında verilen mallarına tedbir koyma kararı iptal edildi.

2 Ocak 2014’te, 3. Havalimanı kapsamındaki köyler için TOKİ tarafından ‘acele kamulaştırma’ yapılması kararı alındı, hayvancılıkla geçinen köylülerin topraklarına yol bedeller önerildi.

Ortak Girişim Grubu’nun, bölgede yapması gereken 2 milyar 500 milyon metreküplük dolguyu, maliyetleri azaltmak amacıyla, teknik şartnameden revizyona gitti.

ATV – Sabah medya şirketi, Kalyon İnşaat tarafından, grubun diğer üyelerinin banka kredisi çekerek oluşturdukları havuzdan elde edilen paralarla satın alındı.

Havalimanı bölgesinde yapılması öngörülen 100 metrelik dolgu kalınlığı havalimanı pistleri için tehlike oluşturuyor.

Dünyanın en büyük havalimanı olacağı söylenen 3. Havalimanı için yapılan kamulaştırmanın yarısı ‘iş merkezleri ve ticaret alanlarına’ ayrılacak.

3. Havalimanı, 3. Köprü, Kanal İstanbul ve Yeni Şehir projeleriyle birlikte İstanbul’un kuzeyinde tam bir doğal yok oluşa yol açacak: Sadece havalimanı ile 20 bin futbol sahası büyüklüğünde, üçte biri meşe ve kayın karışımı doğal ormanı ile İstanbul’un en önemli sulak alanı, 70 adet canlının yaşadığı 70’i aşkın sulak alan, göl, gölet, Alibeyköy Barajı’nı besleyen 3 dere, akarsu ve kuru dereler, Terkos Gölü’ndeki doğal hayat yok olacak; İstanbul’un en hassas koridorlarından biri olan Terkos – Haliç – Çekmece ekolojik koridoru ile ‘Göller Arası’ Küçükçekmece, Büyükçekmece ve Sazlıdere havzaları imha edilecek.