{"id":55059,"date":"2017-10-24T17:43:26","date_gmt":"2017-10-24T14:43:26","guid":{"rendered":"http:\/\/www.sirtcantam.com.tr\/?p=55059"},"modified":"2017-10-24T17:43:26","modified_gmt":"2017-10-24T14:43:26","slug":"torba-yasa-teklifinde-doga-adina-kaygi-verici-duzenlemeler","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.sirtcantam.com.tr\/torba-yasa-teklifinde-doga-adina-kaygi-verici-duzenlemeler\/","title":{"rendered":"Torba Yasa Teklifinde Do\u011fa Ad\u0131na Kayg\u0131 Verici D\u00fczenlemeler"},"content":{"rendered":"

TEMA Vakf\u0131, T\u00fcrkiye B\u00fcy\u00fck Millet Meclisi (TBMM) Plan ve B\u00fct\u00e7e Komisyonu\u2019nda g\u00f6r\u00fc\u015f\u00fclen ve bir\u00e7ok kanunda de\u011fi\u015fiklik yap\u0131lmas\u0131n\u0131 \u00f6ng\u00f6ren Torba Kanun Tasar\u0131s\u0131 hakk\u0131nda bir a\u00e7\u0131klama yay\u0131nlayarak ya\u015fanan geli\u015fmelerin kayg\u0131 verici oldu\u011funu vurgulad\u0131.<\/p>\n

TEMA Vakf\u0131 son g\u00fcnlerde Torba Kanun olarak g\u00fcndeme gelen \u2018Baz\u0131 Vergi Kanunlar\u0131 ile Kanun ve Kanun H\u00fckm\u00fcnde Kararnamelerde De\u011fi\u015fiklik Yap\u0131lmas\u0131na Dair Kanun Tasar\u0131s\u0131\u2019n\u0131n 54, 55, 56, 61 ve 75. maddelerine dikkat \u00e7ekti. TEMA Vakf\u0131 Y\u00f6netim Kurulu Ba\u015fkan\u0131 Deniz Ata\u00e7, Kanun Tasar\u0131s\u0131\u2019n\u0131n yasala\u015fmas\u0131 durumunda do\u011faya zarar vermenin \u00f6n\u00fcn\u00fcn a\u00e7\u0131labilece\u011fini vurgulad\u0131. Ata\u00e7, \u201c\u0130lgili maddelerin mevcut hali ile TBMM Genel Kurulu\u2019na g\u00f6nderilmemesini ve yasa tasar\u0131s\u0131ndan \u00e7\u0131kar\u0131lmas\u0131n\u0131 savunucusu oldu\u011fumuz do\u011fa ad\u0131na talep ediyoruz\u201d dedi.<\/p>\n

Do\u011fal varl\u0131klar madencili\u011fe kar\u015f\u0131 savunmas\u0131z b\u0131rak\u0131l\u0131yor<\/strong>
\nTasar\u0131n\u0131n \u00e7evresel etki de\u011ferlendirmesi (\u00c7ED) s\u00fcre\u00e7lerini ve kat\u0131l\u0131mc\u0131l\u0131\u011f\u0131 ortadan kald\u0131ran 54\u2019\u00fcnc\u00fc, ormanlarda madencili\u011fi te\u015fvik eden 55\u2019inci ve maden arama faaliyetlerini \u00c7ED kapsam\u0131 d\u0131\u015f\u0131nda b\u0131rakan 56’\u0131nc\u0131 maddeleri komisyonda g\u00f6r\u00fc\u015f\u00fclmektedir. Her iki madde de kayg\u0131 verici d\u00fczenlemeler i\u00e7ermektedir. 54\u2019\u00fcnc\u00fc maddeye g\u00f6re; \u00c7ED i\u015flemlerinin ve di\u011fer izinlerin \u00fc\u00e7 ay i\u00e7erisinde tamamlanmamas\u0131 durumunda, \u00c7ED ve di\u011fer izin ba\u015fvurular\u0131 ile ilgili olumlu karar verilmi\u015f say\u0131lacakt\u0131r. Ayr\u0131ca, yine ayn\u0131 maddede yer verilen \u2018di\u011fer izin ba\u015fvurular\u0131\u2019 ifadesi, hi\u00e7bir \u015fart olmaks\u0131z\u0131n her t\u00fcrl\u00fc izni kapsad\u0131\u011f\u0131ndan, yine \u00fc\u00e7 ay i\u00e7erisinde s\u00fcrecin sonland\u0131r\u0131lmamas\u0131 durumunda, yat\u0131r\u0131mc\u0131n\u0131n, orman, tar\u0131m, mera gibi alanlara y\u00f6nelik olumlu g\u00f6r\u00fc\u015f alm\u0131\u015f say\u0131lmas\u0131na neden olacakt\u0131r. Bu durum, \u00fcst\u00fcn kamu yarar\u0131 gere\u011fi korunmas\u0131 gereken bu alanlar\u0131 madencilik faaliyetlerinin do\u011furdu\u011fu olas\u0131 zararlara kar\u015f\u0131 savunmas\u0131z b\u0131rakmaktad\u0131r. Ayn\u0131 zamanda bu d\u00fczenleme idarenin \u00e7evresel kirlili\u011fi, \u00e7evresel zararlar\u0131 ve \u00fc\u00e7\u00fcnc\u00fc ki\u015filere verilecek zararlar\u0131 \u00f6nleme g\u00f6revini ortadan kald\u0131rmaktad\u0131r. Bu da anayasan\u0131n 56. maddesinin ruhuna ve \u00c7evre Kanunu\u2019nun kirlili\u011fi ve zararlar\u0131 \u00f6nlemeye ili\u015fkin ilkesine ayk\u0131r\u0131d\u0131r. Ayr\u0131ca, tasar\u0131n\u0131n 56. maddesi ile jeolojik haritalama, jeofizik et\u00fct, sismik, karot, k\u0131r\u0131nt\u0131 ve numune almaya y\u00f6nelik maden arama faaliyetleri de \u00c7ED kapsam\u0131 d\u0131\u015f\u0131nda b\u0131rak\u0131lmaktad\u0131r. \u00d6zellikle bu faaliyetlerin do\u011fal a\u00e7\u0131dan hassas ve de\u011ferli alanlarda yo\u011funla\u015ft\u0131\u011f\u0131 d\u00fc\u015f\u00fcn\u00fcl\u00fcrse s\u00f6z konusu d\u00fczenleme bu alanlar\u0131 maden arama faaliyetlerinin olas\u0131 zararlar\u0131na kar\u015f\u0131 savunmas\u0131z hale getirmektedir.<\/p>\n

Ormanlar, ta\u015f ve maden ocaklar\u0131 i\u00e7in cazibe merkezine d\u00f6n\u00fc\u015ft\u00fcr\u00fcl\u00fcyor<\/strong>
\nTasar\u0131n\u0131n 55. maddesinin orman alanlar\u0131nda ger\u00e7ekle\u015ftirilecek madencilik faaliyetleri i\u00e7in ilk on y\u0131l\u0131n bedelsiz olmas\u0131 \u00f6ng\u00f6r\u00fclmektedir. Bu d\u00fczenleme orman alanlar\u0131nda madencilik faaliyetlerinin te\u015fvik edilmesi, orman ekosistemi \u00fczerindeki bask\u0131n\u0131n artmas\u0131na neden olacakt\u0131r. 2012 -2016 y\u0131llar\u0131 aras\u0131nda Sakarya Ovas\u0131\u2019n\u0131n iki kat\u0131 orman alan\u0131 madencili\u011fe tahsis edilmi\u015ftir. Kanunun yasala\u015fmas\u0131 halinde bu miktar\u0131n \u00e7ok daha fazla artaca\u011f\u0131 a\u00e7\u0131kt\u0131r. Devletin h\u00fck\u00fcm ve tasarrufu alt\u0131nda bulunan ve korunmas\u0131ndaki kamu yarar\u0131 tart\u0131\u015f\u0131lmaz olan ormanlarda, kar amac\u0131 g\u00fcden bir faaliyetin bedelsiz ger\u00e7ekle\u015ftirilmesinde kamu yarar\u0131ndan bahsedilmesi pek m\u00fcmk\u00fcn de\u011fildir. Mevcut d\u00fczenlemeler alt\u0131nda ormanlar\u0131n korunmas\u0131 ile s\u00f6z konusu madencilik faaliyetlerinin hangisinin uygulanmas\u0131nda \u00fcst\u00fcn kamu yarar\u0131 oldu\u011fu dahi tart\u0131\u015f\u0131l\u0131rken bu d\u00fczenlemenin orman alanlar\u0131nda daha fazla madencili\u011fi te\u015fvik edecek \u015fekilde yap\u0131lmas\u0131 \u00fcst\u00fcn kamu yarar\u0131na ayk\u0131r\u0131 olarak de\u011ferlendirilmektedir. Ayr\u0131ca s\u00f6z konusu madde, tasar\u0131daki 54. madde ile \u00c7ED s\u00fcrecinin de i\u015flevsiz kalaca\u011f\u0131 d\u00fc\u015f\u00fcn\u00fcld\u00fc\u011f\u00fcnde ormanlar \u00fczerindeki bask\u0131 daha da artacakt\u0131r.<\/p>\n

Mera alanlar\u0131m\u0131z azalacak<\/strong>
\nHaziran ay\u0131nda, \u2018Sanayinin Geli\u015ftirilmesi ve \u00dcretimin Desteklenmesi Amac\u0131yla Baz\u0131 Kanun ve Kanun H\u00fckm\u00fcnde Kararnamelerde De\u011fi\u015fiklik Yap\u0131lmas\u0131na Dair Kanun Tasar\u0131s\u0131\u2019 ile Mera Kanunu\u2019nda yap\u0131lmak istenen ancak tasar\u0131dan \u00e7\u0131kar\u0131lan d\u00fczenleme geri getirilmektedir. Bu d\u00fczenleme hayvanc\u0131l\u0131k, toprak koruma, su \u00fcretimi ve biyolojik \u00e7e\u015fitlilik bak\u0131m\u0131ndan b\u00fcy\u00fck \u00f6nemi olan mera alanlar\u0131n\u0131 daraltacakt\u0131r. S\u00f6z konusu d\u00fczenleme, meralar\u0131n end\u00fcstri b\u00f6lgeleri, organize sanayi b\u00f6lgeleri, serbest b\u00f6lgeler gibi kullan\u0131mlara tahsis edilmesini kapsamaktad\u0131r. \u00dcstelik Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonunda geri \u00e7ekilen bu d\u00fczenleme, yeni tasar\u0131da da yer almamas\u0131na ra\u011fmen \u00f6nergeyle yeni bir madde olarak komisyonda kabul edilmi\u015ftir. Y\u0131ll\u0131k 15 milyon ton kaba yem ithalat\u0131 yap\u0131ld\u0131\u011f\u0131 ve et fiyatlar\u0131n\u0131n y\u00fckseldi\u011fi \u00fclkemizde bu d\u00fczenleme yararl\u0131 g\u00f6r\u00fclmemektedir. Milli Tar\u0131m Projesi’nde hayvanc\u0131l\u0131k \u00f6nemli yer tutarken, getirilen de\u011fi\u015fiklikle, hayvanlar\u0131n beslenmesinde b\u00fcy\u00fck rol\u00fc olan mera alanlar\u0131n\u0131n daralt\u0131lmas\u0131 bir \u00e7eli\u015fki olarak g\u00f6r\u00fclmektedir. Cumhuriyetin ilk y\u0131llar\u0131nda 44 milyon hektarla \u00fclke y\u00fcz\u00f6l\u00e7\u00fcm\u00fcn\u00fcn y\u00fczde % 56\u2019s\u0131n\u0131 olu\u015fturan mera ve \u00e7ay\u0131r alanlar\u0131, 2014 y\u0131l\u0131 verilerine g\u00f6re 14,6 milyon hektara inerek % 19\u2019a gerilemi\u015ftir. Mera alanlar\u0131ndaki bu ciddi gerileme, s\u00f6z konusu tasar\u0131 ile \u00e7ok daha artacakt\u0131r.<\/p>\n

Tasar\u0131n\u0131n 75\u2019inci maddesi de riskli<\/strong>
\nSon olarak tasar\u0131n\u0131n 75\u2019inci maddesine dikkat \u00e7ekmek gerekirse, s\u00f6z konusu madde ile 4737 say\u0131l\u0131 End\u00fcstri B\u00f6lgeleri Kanunu\u2019nda de\u011fi\u015fiklik yap\u0131larak, end\u00fcstri b\u00f6lgelerindeki imar ve parselasyon planlar\u0131n\u0131n ask\u0131 s\u00fcresi bir hafta ile s\u0131n\u0131rland\u0131r\u0131lmaktad\u0131r. \u0130mar mevzuat\u0131nda bu s\u00fcre 30 g\u00fcn olarak belirlenmektedir. Bu s\u00fcrenin k\u0131salt\u0131lmas\u0131, vatanda\u015flar\u0131n planlar\u0131 inceleme ve itiraz etme haklar\u0131n\u0131 daraltmaktad\u0131r. Bir haftal\u0131k s\u00fcrede planlardan haberdar olunmas\u0131 ve kamu yarar\u0131na uygun d\u00fc\u015fecek \u015fekilde planlar\u0131n, gerekti\u011finde farkl\u0131 uzmanlarca, \u00e7ok geni\u015f perspektiflerde de\u011ferlendirilmesi m\u00fcmk\u00fcn de\u011fildir. Torba Kanun’daki ilgili maddelerin mevcut hali ile TBMM Genel Kurulu\u2019na g\u00f6nderilmemesini ve yasa tasar\u0131s\u0131ndan \u00e7\u0131kar\u0131lmas\u0131n\u0131 savunucusu oldu\u011fumuz do\u011fa ad\u0131na talep ediyoruz.<\/p>\n

TEMA Vakf\u0131<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

TEMA Vakf\u0131, T\u00fcrkiye B\u00fcy\u00fck Millet Meclisi (TBMM) Plan ve B\u00fct\u00e7e Komisyonu\u2019nda g\u00f6r\u00fc\u015f\u00fclen ve bir\u00e7ok kanunda de\u011fi\u015fiklik yap\u0131lmas\u0131n\u0131 \u00f6ng\u00f6ren Torba Kanun Tasar\u0131s\u0131 hakk\u0131nda bir a\u00e7\u0131klama yay\u0131nlayarak ya\u015fanan geli\u015fmelerin kayg\u0131 verici oldu\u011funu vurgulad\u0131. TEMA Vakf\u0131 son g\u00fcnlerde Torba Kanun olarak g\u00fcndeme gelen \u2018Baz\u0131 Vergi Kanunlar\u0131 ile Kanun ve Kanun H\u00fckm\u00fcnde Kararnamelerde De\u011fi\u015fiklik Yap\u0131lmas\u0131na Dair Kanun Tasar\u0131s\u0131\u2019n\u0131n 54, […]<\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":55060,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[708],"tags":[],"blocksy_meta":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.sirtcantam.com.tr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/55059"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.sirtcantam.com.tr\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.sirtcantam.com.tr\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.sirtcantam.com.tr\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.sirtcantam.com.tr\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=55059"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.sirtcantam.com.tr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/55059\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.sirtcantam.com.tr\/wp-json\/wp\/v2\/media\/55060"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.sirtcantam.com.tr\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=55059"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.sirtcantam.com.tr\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=55059"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.sirtcantam.com.tr\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=55059"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}