ZARA: Modada Hızlı, Detoksta Yavaş

Zara’yı zehirden arınmaya çağırdığımız kampanyamızın başlamasından 48 saat sonra, konuyla ilgili endişe duyan 200 binden fazla tüketici, eylemci ve modacı, dünyanın en büyük kıyafet satıcısı olan ZARA’ya, modanın temiz de olabileceğini söylemek için imza attı.

Bu kadar fazla insanın Zara’dan kıyafetlerinin üretimi veya evde yıkanması sırasında meydana gelen kirliliğin sorumluluğunu üstlenmesini talep etmesinin üstüne, Zara’nın sessizliğini bozması şaşırtıcı değil.

ZARA’nın kendisiyle doğrudan iletişime geçen destekçilere verdiği yanıtta, “mümkün olan en yakın zamanda, Sıfır Atık ortak hedefine ulaşmada gerekli adımı atmaya istekli oldukları” ifadesi yer alıyor.

İşte bu, heyecan verici bir gelişme. Greenpeace’teki şirket İletişim takımımız, bu sözlerin eyleme nasıl geçirileceği konusunda ZARA ile görüşmelere başladı bile. Çünkü boş laflara bizim karnımız tok.

Şu anda, dünyanın her yerinde tekstil endüstrisinin yaydığı zararlı kimyasal maddeler yüzünden sularımız kirleniyor. Bu kimyasallar doğaya salındığında daha da tehlikeli maddelere bölünebiliyorlar. Bunlardan bazıları ise hormon çalışmasını aksatan, üreme sistemi üzerinde zehirli ve kanserojen özelliklere sahip.

Bağımsız bir laboratuarda yürütülen araştırmamız sonucunda Zara ürünlerinin bu kimyasalların çoğunu içerdiği tespit edildi. Bu durum, üretim sırasında bu kimyasalların kullanıldığı ve dünyanın dört bir köşesindeki nehir ve suyollarına atık olarak bırakıldığı anlamına geliyor.

Zara gibi bir markanın yılda 850 milyon parça kıyafet üretmesi, hem çevre hem de bu kirletilen su kaynaklarına yaşam alanları ve içme suyu tedariki gibi konularda bağlı olan insanlar üzerinde büyük etki yaratıyor.

İşte bu yüzden, zehirden arınmış bir geleceğe giden yolda bize öncülük etmesi gereken markanın Zara olduğuna karar verdik.

Markanın büyüklüğü ve etki alanı, giyim endüstrisi içinde geniş çaplı bir değişim yaratmasına olanak sağlıyor. Tedarikçiler Zara gibi markaları dinler; çünkü bu markalar tedarikçilere inanılmaz ölçülerde iş olanağı sağlar. Aynı zamanda endüstri içerisindeki öncü konumu, Zara’nın gittiği yolun diğerlerine de örnek olacağının göstergesi.

Peki, dünyanın en büyük giyim markasından tam olarak ne talep ediyoruz?

Biz Zara’nın çevre ve halk sağlığı için tüm ürünlerinden ve üretim sürecinden zararlı kimyasalları çıkarma sorumluluğunu yerine getirmesi ve tedarikçilerinden paha biçilemez suyollarımıza bıraktıkları kimyasal maddelerin ifşasını talep etmesi gerektiğini düşünüyoruz. Bu fabrikalara yakın bölgelerde yaşayan ve bu ürünleri satın alan insanların, kıyafetlerinin içeriği ve bu kimyasalların doğaya bırakıldıklarında sebep oldukları zararlı etkiler hakkında bilgi sahibi olma hakkı var.

Zara’ya rakip firmaların bir kısmı zehirden arınmış bir geleceğe doğru podyumdaki yerlerini aldı bile. Örneğin Marks and Spencer, 2013 yılı şubat ayına kadar beş tedarikçisinin kirlilik verilerini halka açıklayacağının sözünü verdi. M&S’den daha büyük olduğunu göz önünde bulundurulduğunda, Zara’nın da aynı adımı atması gerektiği açıkça görülebilir.

Bir diğer rakip marka olan H&M ise, sektör içinde kullanılan en tehlikeli kimyasal gruplardan olan PFC’lerin kullanımına 1 Ocak 2013 tarihine kadar son vereceğini açıkladı. O halde Zara’nın bu ve benzeri kimyasalların kullanımına son vermesine engel olan nedir?

Zara’nın bir ürünü tasarlaması, üretmesi ve mağazasına ulaştırması yalnızca 15 gün sürüyor. Zara’dan beklentimiz, kirlilik konusunun aciliyetine karşı moda endüstrisini temizleme konusunda da bu kadar hızlı olması.

Sonuçta Zara konunun aciliyetinin uzun süredir farkında. Tekstil üretiminin neden olduğu zehirli atık kirliliğine dikkat çeken ilk raporumuzu yaklaşık 18 ay önce yayınladık. O zamandan beri Zara’nın pek bir şey yapmadığı söylenebilir. Fakat son iki gündür gösterdiğiniz muhteşem destek, kararlılık ve yaratıcılık, şirketi uykusundan uyandıracak olan alarm niteliğindeydi!

Bu işte birlikteyiz!

Lütfen kampanyayı daha fazla arkadaşınızla paylaşın; çünkü ne kadar çok insan katılırsa, şirket liderleri (ki dünyanın en zengin üçüncü kişisi bu liderlerden biri!) zehirden arınmak için acilen bir adım atmaları gerektiğini kabul etmeye o kadar yaklaşacak. Zara’nın Facebook sayfasını ziyaret ederek veya onlara Twitter üzerinden bir mesaj göndererek dünyanın en büyük moda şirketinden gerekli sorumluluğu üstlenmesini talep edebilirsiniz.

Zara, en son moda trendlerini belirlemede yıldırım hızına sahip. Haydi, bu sezonun kaçırılmaması gereken koleksiyonunun % 100 temiz olması gerektiğini Zara’ya birlikte gösterelim.

Greenpeace