Tüketici Bilinci, GDO Lobisine Karşı

Tüm dünyada tüketicilerin GDO’lu ürünlere karşı hassasiyeti artıyor. Ancak önümüzde aşılması gereken ciddi bir lobi engeli var. Çevre konusunda ABD’nin diğer eyaletlerine göre daha duyarlı uygulamalarıyla dikkat çeken Kaliforniya Eyaleti de, GDO’lu ürünlerin etiketlenmesini ‘Prop 37’ adlı tasarıyla kamuoyuna sunuyor.

Organik ticaret konusunda yayımlanan internet dergisi organik-market.info’nun haberine göre, GDO’lu ürün kullanan büyük şirketlerin organik markaların neredeyse tamamını satın almış olmaları işleri iyice karıştırıyor. Dergi, Coca-Cola, Honest Tea ve Odwalla markalarını, Dean Foods, Horizon ve Silk markalarını, Kellogs ise Kashi ve Bear Naked gibi organik firmaları satın aldığını belirtiyor ve soruyor: ‘O zaman organik etiketlenmesi için kim çaba gösterecek?’ Üreticiler bu organik ürünleri satın alırken, aslında GDO’nun en büyük destekçilerinden olan büyük şirketlere katkıda bulunduğunun farkında değil.

Her zamanki gibi bu konuda da iş, bilinçli tüketiciye düşüyor. Haberde, büyük şirketlerin ‘Prop 37’nin geçmemesi için yapacağı lobi çalışmalarına 25 milyon dolar bağışladığı söyleniyor. Buna karşın Facebook’ta 175 bin üyesi olan Organik Tüketiciler Derneği (Organic Consumers Association, OCA) başta olmak üzere organik dernekler bilinçlendirme çalışmalarına ve ürün boykotlarına başladı.
Boykotun başka bir nedeni de, organik markaları satın alan büyük şirketlerin çıkardığı ‘tamamen doğal’ ürünlerde GDO’lu girdiler kullanmaları ve bunu belirtmek zorunda olmamaları…

Amerika’da bir grup tüketici, GDO devlerine karşı gerçek gıdayı savunurken, Türkiye’de durum – henüz – çok daha iyi. Türkiye’de yasalara göre GDO ekimi yapmak yasak, ancak Biyogüvenlik Yasası çerçevesinde 2010 yılında oluşturulan Biyogüvenlik Kurulu bugüne kadar GDO’lu 3 soya çeşidi ile 16 mısır çeşidine yem amaçlı kullanılmak üzere izin verdi.

Türkiye’de GDO’lar konusunda küçük çiftçiler ve tüketiciler de giderek bilinçleniyor ve üreticisine, tohumuna sahip çıkıyor. Türkiye Gıda ve İçecek Sanayii Dernekleri Federasyonu’na (TGDF) üye şirketlerin, geçtiğimiz haftalarda 29 adet gıda amaçlı GDO’nun ithalinden vazgeçmeleri ve GDO’lu ürünler konusunda gösterdikleri hassasiyet çok sevindiriciydi. Ancak GDO’lu mısır şekerine ya da hayvan yemine ihtiyaç duymayacak şekilde, bu ürünlerde kendi kendimize yeterli olabilecek politikalar geliştirmenin zamanı çoktan geldi. Buğday Derneği olarak hem hükümetin hem de şirketlerin, gıda bağımsızlığı için yerli mısır, soya ve yem bitkisi yetiştiren küçük çiftçimizi destekleyici politikalar izlemesi gerektiği görüşündeyiz.

Kaynak: www.organic – market.info

Çeviri ve haber: Gizem Altın Nance / Oya Ayman