Karaköy İskelesi’nin Başına Gelenler

Yüzer iskele olan Karaköy İskelesi, içleri hava dolu dev tankların üzerinde durur vaziyette karaya da kalın zincirlerle bağlıydı. Bu çelik tanklar deniz suyu ile temas halinde olduklarından sürekli olarak yıpranma ve aşınmaya uğramaktaydı. 1984 yılından bu yana 24 yıldır sualtında duran dubaların bakımları düzenli olarak yapılsaydı saçlar çürümez ve duba delinmezdi. Burada, bakım yapmayan İDO elbette kusurludur.

 


 
 

Lodos Fırtınasının Etkisi Var mı?

İDO kusurlu da lodos fırtınasının hiç mi etkisi yok? Tabii ki var. Duba delinip de içine su almaya başlayınca dev iskelenin dengesi  bozulur ve iskele bir yana doğru  doğru yatar. Bu durumdan aşınmış olan diğer dubalar da etkilenir ve iskelenin içerisine su dolmaya başlar. Suyun ağırlığı da  üzerine binince şiddetli lodosun da etkisiyle iskele bir daha düzelemez. İtfaiyenin motopomplarla suyu tahliye etmeye çalışması da bir işe yaramaz. Çünkü, içeri  dolan su dışarı boşaltılan sudan daha fazladır.  Gittikçe yana yatan ve ağırlaşan iskelenin yüküne kalın zincirler de dayanamayınca kopar. Kopan zincirlerden sonra karayla bağlanıtısı kalmayan iskele bir kaç dakika içerisinde alabora olarak batar. Çok şükür ki bu ihmal can kaybına sebep olmaz.

 

Eğer lodos fırtınası bu kadar şiddetli olmasaydı iskelenin akıbeti değişmeyecekti. Sadece ömrü uzayacaktı. Bakımsızlık sonucu çürüyen duba gene delinecekti. Şimdi fırtınaya bulunan kusur belki de o zaman iskeleye biraz sert yanaşan kaptana yüklenecekti.

 

Şirket-i Hayriye’nin devamı olan Şehir Hatlarını alıp, mirasa konan belediye şirketi İDO. Gemilere, personele makyaj yaptı ama iskelelerine gerekli bakımı yapamadı. Bu güzellik uzmanından çıkmış nine fıkrasını anımsattı bana. Sokakta gören dede bile tanımamış. Üstüne üstlük geçenlere İDO’ya kalite ödül de verildi.  Her halde bu ödülü verenler sadece makyaj kısmını dikkate aldılar.

 

Sulara gömülen Karaköy İskelesi, burada yapılan 4. iskeleydi. 1900’lü yıllarda yapılan ilk iskele 1936 yılında yıprandığından yenisi ile değiştirildi. 1958 yılında dubaları delinerek yan yatan iskelenin yerine hemen yenisi yapıldı. 1 Mart 1966 da iki Sovyet tankerinin çarpışması sonucu denize dökülen yakıtın alev almasıyla yanan iskelenin yerine yenisi inşa edildi. Son olarak ta geçenlerde dubası su alarak batan iskele 8 Ekim 1984 yılında hizmete girmişti. Bakalım 5. iskelemiz ne zaman hizmete girecek?

 

Söz, Boğaz içinde sefer yapan şirketlerden açılmışken, Şirket-i Hayriye zamanından kalma bir Boğaz gezisinin ilanıni sizlerle paylaşmak istedim. Bu ilanı okuduktan sonra gözlerinizi kapatın o günlerle bu günleri ya da Şirket-i Hayriye ile İDO’yu mukayese edin.