Gaziantepliler Fıstık Heykeline Kavuştu

Türkiye’nin ilk Antep fıstıklı çikolatası DAMAK ve TEMA Vakfı’nın Gaziantep’te birlikte gerçekleştirdikleri, fıstık üretiminde verimliliği ve kaliteyi artırmayı hedefleyen ‘Fıstığımız Bol Olsun’ projesi kapsamında yapımı tamamlanan ve Gaziantep halkının oyları ile seçilen fıstık heykeli Maarif Meydanı’nda törenle açıldı.

Antep fıstığı üretimindeki ürün kalitesini ve verimi artırmak için yola çıkan DAMAK’ın katkılarıyla tamamlanan fıstık heykelinin açılışı törenle yapıldı. Gaziantep Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Asım Güzelbey, Nestlé Türkiye Çikolata ve Şekerleme Grubu Genel Müdürü Devrim Cöbek ve TEMA Vakfı Genel Müdür Vekili Dr. Hikmet Öztürk de açılışta hazır bulundular.

Fıstık heykeli yapımı, Türkiye’de 100 yılı aşkın bir süredir faaliyet gösteren Nestlé’nin TEMA Vakfı işbirliğiyle sürdürdüğü ‘Fıstığımız Bol Olsun’ projesinin bir parçası olarak gerçekleşti. Gaziantep Kültür Daire ve Odalar Birliği Başkanı Sema Marangoz ve Kültür Başkanı Hülya Yıldız’ın da destek verdiği projede; heykeltıraş Necati Can tarafından tasarlanan üç farklı heykel halkın oylamasına sunuldu ve oylamada en fazla oyu alan tasarım, şehri temsil eden fıstık heykeli olmaya hak kazandı.

Ağustos ayı boyunca devam eden heykel seçimine Gaziantepliler yoğun ilgi gösterdiler. Şehrin birçok noktasına kurulan oy kullanma stantlarının yanı sıra üniversite öğrencilerinden oluşturulan gruplar, belirlenen bölgelerdeki tüm ev ve iş yerlerini kapı kapı gezerek heykel seçiminde halkın oy kullanmasını sağladılar.

Oylama tarihlerinin sona ermesiyle birlikte en fazla oyu alan heykel törenle Maarif Meydanı’na dikildi. Nestlé Türkiye Çikolata ve Şekerleme Grubu Genel Müdürü Devrim Cöbek, fıstık heykelinin açılışı ile ilgili olarak şunları söyledi: “Türkiye’de bir yüzyılı geride bırakan ve ‘Paylaşılan Değer Yaratmak’ yaklaşımı doğrultusunda hareket eden Nestlé, DAMAK markası ve TEMA Vakfı işbirliğiyle ‘Fıstığımız Bol Olsun’ Projesi’ni sürdürmektedir. Türkiye için çok önemli bir tarımsal değere sahip olan Antep fıstığı üretiminde kalite ve verimi artırmayı; ayrıca sürdürülebilir bir üretimle bölgedeki ekonomik refaha katkı sağlamayı amaçlayan projenin uygulaması için Nestlé olarak yaklaşık 1.500.000 TL’lik bir yatırım yapmayı öngörüyoruz.”
Türk halkının gönlünde çok özel bir yere sahip olan, Türkiye’nin ilk Antep fıstıklı çikolatası DAMAK markası için de ayrı bir önem taşıyan Antep fıstığının, Türkiye’deki üretim potansiyeline henüz ulaşamadığına dikkat çeken Devrim Cöbek sözlerine şöyle devam etti: “Dünyada Antep fıstığı üretim miktarı ortalama 550 bin ton civarında bulunuyor. Türkiye olarak 102 bin ton yıllık üretimle; 222 bin ton üreten İran ve 130 bin ton üreten ABD’nin ardından dünyada üçüncü sıradayız. Oysa ülkemizin üretim potansiyeli bunun 4, hatta 5 katı olarak ifade ediliyor. Bu büyük potansiyeli, ancak Türkiye’de halen kullanılmakta olan geleneksel tarım yöntemleri yerine modern anlamda tarım işletmeciliği ve verimli üretim alışkanlıklarına kavuşulmasıyla mümkün. Türkiye’de üretilen Antep fıstığının sadece yüzde 10’u çikolata üretiminde, büyük bir kısmı ise kuruyemiş ve tatlılarda kullanılıyor. ‘Fıstığımız Bol Olsun’ Projesi’yle bölgede yaşayan 100 bin insanın yaşam seviyesinin yükseltilmesine katkıda bulunarak, hem ekonomik hem de sosyal anlamda bir katma değer sağlayacağımıza inanıyoruz.”

“Türkiye Antep fıstığında dünya markası olmalı”

Nestlé ile birlikte hayata geçirdikleri ‘Fıstığımız Bol Olsun’ Projesi’nin bölgede bir sinerji yaratacağına ve benzeri örnek proje ve üretimin önünü açacağına inandıklarını belirten TEMA Vakfı Genel Müdür Vekili Dr. Hikmet ÖZTÜRK ise şunları söyledi: “Antep fıstığı üretimi ilk kez Anadolu’da Hititler tarafından yapılmıştır. Bu nedenle Antep fıstığında Türkiye’nin bir dünya markası olması en büyük arzumuzdur. Çiftçi eğitimlerine çok büyük önem verilen proje kapsamında önümüzdeki dönemde örnek nitelikte modern fıstık bahçesi kurulacak, aşılı fidan üretimi desteklenecek, damlama sulama yöntemine geçilecektir.  Doğru modern yöntemlerle üretim yapıldığında da ürünün ekonomik değeri yükselecek ve bölge halkının gelir düzeyi artacak, bu sayede karnı doğduğu yerde doyan köylümüzün, üreticimizin köyden kente göçü önlenecektir. Proje ekonomik olduğu kadar ekolojik yönüyle de önemlidir. Gen kaynaklarımızın ve biyolojik çeşitliliğimizin korunmasına hizmet etmektedir.”

Projenin uygulama alanı olarak, Antep fıstığının en uygun yetişme havzası özelliklerine sahip olan Orta Fırat Havzası’nda yer alan Gaziantep’te Yavuzeli ve Araban İlçeleri; Şanlıurfa’da Birecik İlçesi; Adıyaman’da ise Besni İlçesi’nin bulunduğu bölge belirlendi. Proje kapsamında uygulama alanında ikamet eden ve Antep fıstığı yetiştiriciliğiyle uğraşan çiftçilere verilecek olan uygulama tabanlı eğitim programıyla Antep fıstığı yetiştiriciliğinde doğru ve uygun tarım teknikleri bölgede yaygınlaştırılacak; böylelikle bölgesel anlamda istihdam sağlanması da mümkün olabilecek. Belirlenen proje uygulama alanında yaklaşık 10 bin meyve veren Antep fıstığı ağacından bugün yılda ağaç başına ortalama 3 kg üretim elde edilmektedir. ‘Fıstığımız Bol Olsun’ Projesi’yle hem üretilen ürünün kalitesinde hem de üretilen ürün miktarında önemli artışlar sağlanması hedefleniyor.